WORKSHOP: Základy světelného designu

c8fc7e498e15a790362b6152098e986a
Dnes jsem se zúčastnil workshopu s názvem „Základy světelného designu“ pořádaného v rámci festivalu Czech the Light. Ten v Brně probíhá od 15.5. do 17.5.2014. Lektorem workshopu byl Daniel Tesař, který se ho velmi dobře zhostil. Začal vyprávěním o sobě a po příchodu několika opozdilců přešel na téma světelném designu. Zaujala mě informace, že světelný design jako takový se u nás začal rozvíjet až od roku 2000, do té doby neexistoval nebo alespoň měl podobu pouze „tma -> světlo -> šero a tma“, jak Daniel Tesař definoval existenci světelného designu u nás. Pak přišla první otázka z řad „žáků“ a to jestli je světelný design umění a zda je světelný designer umělec. Daniel říká, že se jako umělec necítí a pak se zeptal i ostatních jaké názory kdo má. Většina si jen „zabrblala“ cosi pod fousy, ale cítil jsem z toho, že je to, tak 50:50. Shodli jsme se nakonec, že je to věc názoru každého z nás a k tomu nám doplnil, že v zahraničí jsou tito lidé často považováni za umělce.Poté nám začal popisovat rozdílnost podoby světelného designu v jednotlivých zemích. Načež ho jedna slečna poprosila, zda by mohl rozdíly nějak podrobněji popsat a nebo demonstrovat. Jelikož si na ukázku přinesl nějaká světla, tak to nebyl žádný problém. Předvedl nám, jaké filtry se používají nejčastěji ve Francii, jako třeba filtr fluorescent green, a že představení z německy mluvících zemí nejčasteji poznáme podle využívání výbojkových světel se studenými barvami.

Z tohoto tématu debata volně přešla k problematice míchání barev. Příklady nám jednotlivě ukazoval na připravených spot  a LED wash otočných hlavách, LED PARech s RGB a RGBAW led diodami a na profilových reflektorech, na které přikládal jednotlivé filtry. Upozornil nás také na pár nevýhod, které otočné spot hlavy mají a že konvenční světla jsou stále dost používaná. Zmíněné nevýhody nám následně ukázal na spoustě příkladů z představení, na kterých pracoval. Velmi mě zaujalo představení, kde světelného designu nebylo moc, ale byla v něm interaktivní projekce na jeviště. Také divadelní představení vytvořené prakticky z ničeho v prázdných filmových ateliérech, to bylo velmi zajímavě nasvícené, čímž zanikly „nevzhledné“ prostory filmových ateliérů. Na uplný konec nám úplně mimo téma vysvětlil, co to znamená oktofobie (strach z čísla 8), což všechny velmi zaujalo a poněkud zvláštně ukončilo super workshop zaměřený na světělný design.

Děkuji mnohokrát organizátorům festivalu Czech the Light za nabídku toho zajímavého workshopu a doufám, že se zase budu moci zúčastnit nějakého dalšího podobného workshopu.